El Ple aprova el primer Pla local LGTBIQA+ de Sant Vicenç dels Horts

  • També tiren endavant mocions en suport al sistema públic de pensions, a la jubilació anticipada sense penalització amb 40 anys cotitzats, a la vaga general de l’11N i a un millor finançament de l’AMB que permeti eliminar el tribut metropolità
  • Unanimitat en l’aprovació del conveni que oficialitza la nova Escola Bressol Municipal La Vinyala 

El Ple municipal del 22 d’octubre ha aprovat el primer Pla local LGTBIQA+ de Sant Vicenç dels Horts, el document estratègic que ha de guiar les polítiques públiques de diversitat afectiva, sexual i de gènere fins a l’any 2030. La proposta va rebre el suport de l’equip de govern (PSC i Sant Vicenç En Comú Podem) i Fem Sant Vicenç, mentre que Vox hi va votar en contra.

La regidora de LGTBI, Inma Moyano, va destacar que el nou pla “busca garantir la igualtat, la no discriminació i els drets de les persones lesbianes, gais, bisexuals, trans, intersexuals i altres diversitats afectives, sexuals i de gènere”. Segons va explicar, el document s’estructura en vuit eixos d’actuació i recull 44 accions prioritàries. “No és un pla que s’hagi de quedar en un calaix. Disposarem d’una comissió de seguiment per a la planificació, el seguiment i l’avaluació del pla”, va remarcar.

Durant el debat, el portaveu de Vox, Iván Santiago, va justificar el seu vot contrari assegurant que la iniciativa era innecessària: “Siempre os estáis fijando en las víctimas, victimizándolas. Creemos que no es para nada necesario esto”. I va reclamar: “Que el dinero se destine a cosas que a la gente le preocupen de verdad”.

Les paraules de Vox van generar una resposta contundent de la resta de grups municipals. La portaveu de Fem Sant Vicenç, Marcel·lina Bosch, va defensar que el pla no victimitza ningú, sinó que “visibilitza situacions de discriminació en col·lectius que veuen vulnerats sistemàticament els seus drets com a persones”. Per la seva banda, el portaveu de Sant Vicenç En Comú Podem, Jordi Gil, va celebrar “que es destinin recursos públics per fomentar aquest tipus de plans, que el que venen a fer és garantir drets de ciutadania”. El portaveu socialista, Isidre Bautista, va recordar la necessitat de donar suport institucional a les persones que pateixen discriminacions i va retreure la contradicció del discurs de l’extrema dreta: “Reconoces que hay unas víctimas, pero no das soporte a las políticas para que estas personas puedan tener el apoyo de las instituciones, de la sociedad entera”.

Defensa de les pensions

El debat sobre les pensions va ocupar també una part important de la sessió. El Ple va aprovar per unanimitat una moció en defensa de les persones que han cotitzat més de 40 anys i es jubilen anticipadament, perquè puguin percebre la totalitat de la seva pensió sense penalitzacions.

La proposta va ser defensada pel vicentí Paco García, representant de la Marea Pensionista i de l’associació Jubilació Anticipada Sense Penalitzar (ASJUBI40), que va resumir la reivindicació afirmant: “Lo único que pretende es que se reconozca el derecho a poder jubilarse con 40 años cotizados”. García va denunciar: “No es lógico que una persona que ha cotizado 26 años quede en la misma deducción que una que ha cotizado 45”. Després d’explicar el cas d’un veí del municipi jubilat de manera anticipada amb més de 43 anys cotitzats i una reducció del 26% en la seva pensió, va concloure: “Eso no es justo”.

El Ple va aprovar una segona moció, presentada d’urgència pel PSC, en defensa del sistema públic de pensions i en rebuig de la seva privatització. El text va prosperar amb el suport de PSC, Comuns i Fem Sant Vicenç, mentre que Vox es va abstenir.

El portaveu socialista, Isidre Bautista, va defensar que “les pensions no són una qüestió de mercat ni un privilegi, són un dret”. En la mateixa línia, Jordi Gil (En Comú Podem) va destacar el paper que han tingut les pensions en moments de dificultat econòmica: “Moltes famílies han pogut arribar a final de mes gràcies a aquestes pensions dignes”. També Ainhoa Calero (Fem Sant Vicenç) va manifestar el “compromís ferm” del seu grup municipal amb el sistema públic de pensions. 

Iván Santiago va argumentar l’abstenció de Vox: “Se ha puesto a veces sobre la mesa el sistema de capitalización mixto, que es un sistema en el que se divide la cotización social. En vez de pagarle al Estado, sería hacer una caja individual en base a la nómina del trabajador”. Un sistema que li va retreure el portaveu del PSC, Isidre Bautista: “Defenses que qui més tingui, després, quan es jubili, tingui una vida millor. El nostre sistema públic de pensions justament el que fa és assegurar una riquesa equitativa i que tothom tingui la mateixa igualtat d’oportunitats”.

Finançament de l’AMB i tribut metropolità

El Ple també va aprovar una moció impulsada per la plataforma No al Tribut AMB per reclamar una reforma del finançament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, mitjançant la reforma de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, que permeti eliminar l’actual tribut metropolità. El portaveu de la plataforma va explicar: “Aquesta moció no va en contra de l’AMB. Nosaltres estem reforçant una petició que fa l’àrea metropolitana: hi ha un problema molt greu a nivell de finançament i si es resolgués aquest problema es podria suprimir el tribut metropolità”.

La proposta va ser presentada per Fem Sant Vicenç i va rebre el suport de tots els grups excepte el PSC, que es va abstenir. El regidor Arnau Mata, de Fem SVH, va assegurar: “L’Àrea Metropolitana necessita millors instruments de finançament”, i considera que el tribut metropolità no ho és. Jordi Gil va coincidir en la necessitat de revisar-lo perquè “el tribut actual és desigual” i va defensar la importància de garantir “un finançament digne” dels serveis metropolitans.

Des del PSC, Isidre Bautista va explicar l’abstenció afirmant que comparteixen “la necessitat de revisar aquest sistema”, però consideren que la proposta “no concreta prou les garanties necessàries per assegurar-ne la viabilitat”.

Conveni de creació de l’Escola Bressol Municipal La Vinyala

El compte enrere per obrir l’Escola Bressol Municipal La Vinyala és en marxa. El Ple va aprovar per unanimitat el conveni de creació, entre la Generalitat i l’Ajuntament, un pas necessari per completar els tràmits que permetran al centre començar a funcionar. La regidora d’Educació, Patricia Higueras, va explicar que l’obertura del centre està prevista per d’aquí a “dues o tres setmanes”.

Suport a la vaga general de l’11 de novembre

Una altra de les mocions destacades va ser la presentada per Fem Sant Vicenç en suport a la vaga general convocada en defensa del dret a l’habitatge i de salaris que en permetin l’accés.

La portaveu de Fem Sant Vicenç, Marcel·lina Bosch, va justificar la iniciativa per “emergència social en què estem vivint per falta d’habitatge assequible, especialment per a les persones més joves i vulnerables”.

Els grups del govern i el principal grup de l’oposició hi van votar a favor. Jordi Gil va fer una crida a la participació ciutadana i va agrair la tasca de les persones, entitats i sindicats que preparen la mobilització. Per la seva banda, Isidre Bautista va defensar que la vaga respon a “un conflicte socioeconòmic i laboral” i va recordar que els ajuntaments “no poden resoldre sols aquesta crisi, però tampoc poden mirar cap a una altra banda”.

Nova jutgessa de pau

La sessió també va servir per aprovar el nomenament de Roser Boladeras com a nova jutgessa de pau de Sant Vicenç dels Horts, una proposta que va comptar amb el suport unànime de tots els grups municipals.

En l’àmbit cultural, el Ple va donar llum verda al conveni amb la comunitat de propietaris de l’edifici del carrer Barcelona, 390, per pintar-hi un mural artístic de grans dimensions. Es tracta d’una de les façanes més visibles a l’entrada del municipi des de Pallejà.

Vídeo acta: https://asvh.seneca.tv/watch?id=OTA5ODVjNDUtZDVmNy00ZDVhLTgzY2EtMzE1ODQyYzE4OWRi

Posted in Igualtat, Ple municipal