L’alcalde, Miguel Comino, i la consellera Sílvia Paneque acorden tirar endavant l’estudi de soterrament de les vies

  • El batlle ha agraït la bona predisposició de la titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, a qui ha traslladat “la necessitat de fer realitat una reivindicació històrica” 
  • La representant del Govern Català també s’ha interessat per quins solars o espais hi ha a la ciutat per millorar les polítiques d’habitatge
  • Respecte a la renovació de la xarxa d’aigua, continuaran les ajudes de l’ACA i s’acceleraran les actuacions per obtenir recurs hídric de manera urgent al 2025 

Sant Vicenç dels Horts no abandona la reivindicació històrica del soterrament de les vies de ferrocarril. L’alcalde de la ciutat, Miguel Comino, s’ha reunit aquest matí a l’Ajuntament amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Energètica, Sílvia Paneque, per tractar de diversos temes d’interès per al municipi, entre els quals el cobriment de les vies. El batlle li ha demanat l’estudi de viabilitat i ha agraït “la bona predisposició de la consellera a iniciar les gestions per dur-lo a terme”. I ha afegit: “Hem traslladat a la consellera la necessitat de fer realitat una reivindicació històrica i ella ens ha donat el seu compromís de tirar endavant l’estudi. Agraeixo la seva sensibilitat cap a un tema que ens preocupa des de fa molts anys i valorem molt positivament que ens hagi visitat quan a penes porta tres mesos en el càrrec”.    

D’altra banda, l’alcalde ha recordat que continua endavant l’estudi que FGC farà sobre el soroll i les vibracions dels trens al seu pas per Sant Vicenç dels Horts, fet que servirà per establir els mecanismes per minimitzar-los. Així, per exemple, FGC tirarà endavant a l’estació de Can Ros un projecte pilot a Catalunya que consisteix en instal·lar pantalles de poca alçada -i per tant, sense impacte visual- i alhora més eficient per reduir el soroll i les vibracions. Aquest sistema s’instal·larà al tram de Can Ros, des de la sortida de l’estació fins al carrer de Puigmal, a la banda de l’avinguda de Ferrocarrils. 

A més, actualment s’estan fent obres de renovació a l’estació de Sant Vicenç, a La Vinyala, amb l’ampliació de l’andana i la millora de les entrades i sortides. 

I encara amb temes de mobilitat, l’alcalde ha insistit en la necessitat de connectar l’estació de Quatre Camins o la línia de rodalies Renfe de Molins amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Aquesta mesura ajudaria al jovent del municipi i de la comarca a guanyar temps per arribar a la facultat. 

Habitatge públic 

A la reunió d’avui també s’ha parlat de la necessitat de crear habitatge públic i l’alcalde ha celebrat l’anunci fet recentment pel President de la Generalitat, Salvador Illa, de construir 50.000 habitatges públics a Catalunya en els pròxims 6 anys. La consellera s’ha interessat per quins solars o espais hi ha disponibles per millorar les polítiques d’habitatge a la ciutat i ha recordat: “El Govern de la Generalitat s’ha compromès a invertir 1.100 milions d’euros anuals en habitatge, per tant, 4.400 milions en aquesta legislatura, i també volem agilitzar els tràmits perquè les famílies accedeixin als habitatges construïts en un temps raonable”. I ha concretat: “Des del moment que tenim un sòl fins que la família entra a l’habitatge, passen 100 mesos i volem reduir el termini al 50%”. 

En aquest sentit, el batlle li ha exposat el projecte de la Clau 9 – Front Fluvial Sud, l’espai a tocar de La Vailet, entre la carretera de Sant Boi i la futura carretera de circumval·lació que limitarà amb el Parc Agrari. “L’Ajuntament va modificar el Pla General en el ple de setembre de 2023 per proposa construir fins a 139 habitatges, dels quals 78 es destinaran a habitatge de protecció pública. A més, es delimiten dues zones d’equipaments i es destinen, entre tot, 2.278 m2 a zones verdes”, ha recordat Comino.

L’alcalde també ha demanat a la consellera que “sumi esforços amb l’Ajuntament” per agilitzar els tràmits per transformar “el polígon industrial de la Bofarull, actualment obsolet, en una gran porta d’entrada al municipi que comptarà amb 81.000 m2 de zona residencial i comercial, espais verds i equipaments”. L’Ajuntament, l’Institut Metropolità del Sòl i la Gestió Patrimonial (IMPSOL), l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la propietat privada van signar al març de 2023 un acord per urbanitzar la Porta Nord de Sant Vicenç dels Horts. Gràcies a aquest projecte s’hi preveu construir 500 habitatges protegits, zones verdes i equipaments.  

D’altra banda, també s’ha parlat de la Llei de barris, en relació a les ajudes a la rehabilitació  

d’habitatge i equipaments, i s’ha demanat que sigui compatible amb altres ajuts (com els fons europeus) i que aquests no computin tributàriament al veïnat. 

Millora de la xarxa d’aigua 

A la reunió també s’ha parlat de les millores en la xarxa de subministrament d’aigua per combatre els efectes de la sequera. El mes de setembre es van iniciar les primeres obres a la ciutat, amb una actuació per renovar les canonades al carrer d’Olesa. El proper dilluns, dia 14 d’octubre, s’iniciaran les del carrer d’Anselm Clavé i també és previst renovar la xarxa al carrer Corunya i a la Font del Llargarut, a més d’instal·lar 3 noves reguladores telecomandades i monitoritzades i, automatitzar dues reguladores existents. 

La consellera Paneque ha assegurat: “Mantenim les ajudes als municipis i accelerarem totes les obres per obtenir recurs de manera urgent al 2025 per poder endarrerir al màxim possible entrar en escenaris d’emergència i, per tant, de restriccions a la indústria, la pagesia i també la a ciutadania”.  I ha clos: “No hem sortit de l’escenari de sequera, és un fet estructural. El nivell dels nostres embassaments continua baixant i és possible que en les properes setmanes entrem, si no plou a les capçaleres dels rius, en escenaris d’excepcionalitat i d’emergència posterior”. 

Posted in Habitatge, Ple municipal, Territori i mobilitat