Projecte Aprenents

El projecte Aprenents és un Programa de Diversificació Curricular en marxa des del curs 2008-2009 que s’adreça als alumnes de 4t d’ESO dels centres d’educació secundària del municipi i l’alumnat del centre d’educació especial Iris, i consisteix en la realització d’activitats de caràcter pràctic fora del centre educatiu, concretament estades formatives en empreses, serveis i entitats del municipi.

 

L’Ajuntament facilita unes instal·lacions o espais adients d’una entitat externa, pública o privada, on l’alumnat pugui dur a terme aquestes activitats d’àmbit pràctic externes al centre, i formalitza els corresponents acords de col·laboració amb cadascuna d’aquestes entitats externes col·laboradores.

 

Els i les joves que participen en el projecte Aprenents han de cursar 4t de la ESO en el seu institut i poden mostrar tipologies variades, però en general, tenen dificultats en la seva adaptació a la dinàmica educativa de l’ESO, ja que la veuen molt allunyada dels seus interessos i de la seva realitat.

 

En l’àmbit municipal es tracta d’un important recurs educatiu de prevenció de l’AEP, que té per objectiu donar suport a l’alumnat de 4t d’ESO que presenta dificultats d’aprenentatge, desmotivació greu, perill d’absentisme acadèmic, problemes de conducta i que requereixen actuacions individualitzades i adaptacions substancials del currículum, que permetin assolir amb èxit l’itinerari formatiu dels i les joves que hi participen.

 

L’objectiu general del projecte és facilitar a l’alumnat un itinerari formatiu personalitzat atenent als seus interessos i necessitats, orientat a la seva continuïtat formativa i/o inserció laboral.

D’altra banda, compta amb els següents objectius específics:

  • Incrementar la motivació per l’aprenentatge i reduir l’abandonament escolar prematur.
  • Desenvolupar habilitats personals necessàries per a la vida adulta i professional.
  • Motivar l’alumnat a assolir les competències bàsiques per tal d’obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
  • Potenciar el raonament, la lògica i l’experimentació per a resoldre problemes de la vida quotidiana, en el procés de presa de decisions.
  • Afavorir la integració al món laboral i/o l’orientació cap a estudis posteriors, mitjançant el coneixement de diferents realitats laborals.
  • Facilitar l’autoconeixement de l’alumne sobre capacitats, habilitats, interessos i valors ocupacionals.
  • Ajudar a la formació d’una imatge ajustada de si mateixos/es millorant la seva autoestima.
  • Valorar l’esforç i la superació de dificultats, tot aprenent a tolerar la frustració buscant estratègies per afrontar les dificultats.
  • Desenvolupar les estratègies i habilitats socials que afavoreixin la relació amb els altres, sobretot pel que fa a la participació en les activitats, el respecte, la solidaritat i la tolerància, superant actituds d’inhibició i rebuig cap a les diferències.

 

Aquests projectes són de vital importància per a Sant Vicenç ja que són dues de les eines amb les quals comptem per dues qüestions essencials: prevenir l’absentisme i reduir el risc d’abandonament escolar prematur.

Instituts, famílies, entitats socioeducatives, empreses i departaments municipals treballen plegats en el marc del Pla Educatiu d’Entorn per oferir noves oportunitats d’aprenentatge més motivadores, significatives i ajustades a les característiques dels nois i noies que hi participen.

Els Programes de Diversificació Curriculars són fruit d’aquest treball conjunt per l’èxit educatiu i un exemple de la responsabilitat educativa comunitària del nostre territori.