L’Ajuntament traspassa a l’AMB la gestió del bus urbà SantviBus

  • El govern municipal destinarà els recursos que s’estalvien, gairebé mig milió d’euros, a enfortir polítiques socials i actuacions de millora urbana
  • L’ens supramunicipal es fa càrrec del servei i dels béns adscrits, inclosos vehicles, pals de parades i els sistemes de venda i validació

L’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han firmat un conveni per a la prestació del servei del bus urbà Santvibus. La subrogació del contracte es va aprovar per unanimitat al Ple municipal de novembre de 2021. L’AMB passa a fer-se càrrec de la gestió i planificació del servei i dels béns adscrits, inclosos els vehicles, els pals de parada i els sistemes de venda i validació.. El conveni també estableix la creació d’una comissió de seguiment entre l’Ajuntament i l’AMB, així com la posada en marxa de la tarifació social metropolitana als serveis de bus urbà del municipi. Properament es preveu rebaixar l’edat d’accés a la tarifació social metropolitana pels residents al municipi, per tal d’equiparar-la a les condicions existents del títols socials propis.

L’alcalde, Miguel Comino, ha explicat que es tracta “d’un retorn de competències, atès que l’Àrea Metropolitana és qui s’ha d’encarregar d’aquest tipus de serveis”, a la vegada que espera que s’apliquin “millores en la gestió i que s’equipari el SantviBus a la resta de serveis urbans de la comarca”. Amb aquesta subrogació el consistori passa de finançar la totalitat del servei a aportar-ne aproximadament un terç i gràcies a això podrà destinar els recursos econòmics a seguir enfortint les polítiques socials i la millora urbana del municipi. En total s’estima que s’estalviaran gairebé mig milió d’euros entre 2022 i 2023. L’AMB finançarà aproximadament les dues terceres part del servei.

El servei d’autobús urbà SantviBus, operat per Soler i Sauret, compta amb quatre línies regulars  (SV1, SV2, SV3 i SV4) que donen servei a tots els barris de la ciutat, a més d’una especial (ESC) dedicada al transport escolar que s’adapta a les necessitats de l’alumnat. Al web municipal hi trobareu l’apartat especial on s’expliquen els recorreguts, els títols de transport i l’app específica per consultar els horaris i les incidències.

Balanç positiu

L’Ajuntament fa un balanç positiu de l’actual contracte del servei de transport urbà Santvibus fins el dia d’avui. La nova xarxa es va implantar el febrer de 2017. Des de l’estrena, l’augment anual del passatge ha sigut constant, passant dels 151.742 passatgers el 2016 als 242.288 passatgers el 2019. L’any 2021 s’ha aconseguit recuperar ja el 91,8% del passatge respecte les dades prèvies a la pandèmia. En total, s’han transportat més d’un milió de passatgers en els darrers cinc anys.

Al desembre de 2021 es va realitzar la darrera enquesta de satisfacció a les persones usuàries, d’on podem destacar una valoració global de 8,3 punts i que el 53,5% dels usuaris consideren que el servei ha millorat en els darrers anys i només el 3,7% creuen que ha empitjorat. En general es manté el rànquing dels darrers anys pel que fa als atributs més ben valorats: conducció segura, atenció i amabilitat del conductor, i accessibilitat.

Ha disminuït la mobilitat obligada (28,6 vs. 42,3% el 2019), especialment la vinculada a la feina, i els viatges per gestions personals (7,4% vs. 21,2% el 2019). S’observa també una disminució de la freqüència mitjana setmanal dels viatges (8,39 vs. 9,15 el 2019), probablement vinculada a la disminució del pes de la mobilitat obligada que sol ser la que genera més freqüència. En comparació amb el 2019 s’incrementen les connexions amb altres mitjans, especialment altres línies d’autobús i també la disponibilitat de mitjans alternatius per fer el mateix trajecte. Pel que fa al tipus de bitllet emprat, la T-Usual ha guanyat força protagonisme en comparació amb l’antiga T-mes.

Posted in Territori i mobilitat