- L’alcalde, Miguel Comino, parla de les polítiques vicentines d’habitatge com a convidat a l’Smart City Expo World Crongress
L’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) van participar a l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), celebrat del 4 al 6 de novembre del 2025 al recinte de Fira Barcelona Gran Via. L’estand de l’AMB va acollir durant aquests dies un seguit de xerrades, ponències i taules de debat, on experts i responsables públics han abordat els principals reptes de la gestió urbana i de l’habitatge metropolità.
A la primera taula de debat sobre habitatge, planificació, construcció i rehabilitació van participar Miguel Comino, alcalde de Sant Vicenç dels Horts i conseller delegat d’habitatge de l’AMB; Mireia González, alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet; José Antonio Artímez, director general del Consorci Metropolità de l’Habitatge (CMH); Josep Maria Borrell, director gerent de l’IMPSOL; Donato Muñoz, conseller delegat d’Habitatge Metròpolis Barcelona (HMB), i Alexandra Quesada, cap de l’Oficina d’Habitatge del Servei de Redacció del Pla Director de l’AMB.
Miguel Comino va destacar el projecte de Can Costa, adreçat a la gent gran i basat en un model de cohabitatge: “Rehabilitarem un edifici històric al barri de Vila Vella per dotar de 13 unitats d’un nou tipus d’habitatge a Sant Vicenç dels Horts. Això permetrà a les persones grans amb autonomia disposar d’un habitatge amb una relació veïnal que generarà cohesió com a comunitat. Estarà ubicat al costat de la biblioteca i d’equipaments i serveis de la ciutat, generant noves sinèrgies”.
La col·laboració entre administracions públiques permetrà preservar el patrimoni històric de la ciutat i revitalitzar el barri històric. A banda, l’alcalde també va ressaltar: “Satisfem una necessitat social: lluitem contra la soledat no desitjada de molta gent gran. La situació estratègica de Can Costa, al centre del nucli urbà de Sant Vicenç dels Horts, permet resoldre les necessitats de la gent gran quant a mobilitat i proximitat de serveis”.
Tres grans zones d’habitatge
L’alcalde, Miguel Comino, també va parlar dels tres grans projectes per crear habitatge a Sant Vicenç dels Horts en els propers anys.
- La primera zona és el Front Fluvial Sud, a tocar de la carretera de Sant Boi. “Allà s’ha convertit un terreny d’àrea de serveis, en zona d’habitatges i d’equipaments. “Es tracta d’un terreny que fins ara estava buit, que no se’n feia ús, i l’hem guanyat per a la ciutadania. Hi construirem 139 habitatges”, explicava l’alcalde. D’aquests 139 habitatges, més de la meitat (78) seran de protecció pública i, d’aquests, 39 seran habitatge protegit de lloguer.
- La segona gran zona és el polígon de la Bofarull, un espai industrial que ha quedat obsolet, i que es troba en una de les grans entrades al municipi. S’està treballant juntament amb l’AMB i la Generalitat per transformar-ne els usos i crear habitatge públic, zones verdes i equipaments. S’hi construiran 679 habitatges: el 50% (382) seran de protecció pública i d’aquests, el 50% (141) seran de lloguer protegit. A més, aquesta actuació servirà per cosir l’entramat urbà i crear una gran porta d’entrada al municipi, que connecti de manera natural la zona del parc agrari amb la zona urbana. Comino destacava: “Aquest és un exemple de com les polítiques d’habitatge no només ens han d’ajudar a ampliar l’oferta de pisos, sinó també a regenerar l’espai urbà, a fer-ho més amable, a fer que hi hagi cohesió entre barris, a dignificar, en definitiva, l’espai públic. Construïm habitatge per a les famílies però no oblidem que el municipi, Sant Vicenç dels Horts, és també l’habitatge de tothom. L’espai públic és la gran casa que acull a tothom i que fa que la gent se senti orgullosa també del poble on viu”.
- I la tercera zona és el Camí de la Font de Sant Josep, a tocar del parc del Pi Gros. De la mà de l’AMB i l’IMPSÒL, aviat s’iniciarà la construcció de 39 habitatges dotacionals de lloguer per a joves.

