Les parades de bus es renoven amb marquesines i millores d’accessibilitat

  • Els treballs, coordinats per l’Ajuntament i l’AMB, se centraran aquest mes en set punts

Sant Vicenç dels Horts té en marxa treballs de millora de diverses parades d’autobús. Concretament, s’ha iniciat la instal·lació de sis noves marquesines, així com el trasllat d’una marquesina existent, fruit del programa de millora de les marquesines que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està duent a terme en diversos municipis metropolitans. Aquestes actuacions s’emmarquen en el conveni que l’Ajuntament té subscrit amb l’entitat metropolitana per la gestió i manteniment de les marquesines del municipi. És previst que les millores es puguin estrenar al llarg del mes de juliol.

Les parades on s’ubiquen les marquesines són les següents:

  • La Vailet/Parc del Mamut Venux. Línia SV3. S’hi afegeix la línia ESC.
  • Masia de Can Coll. Línies L62, L71 i e20 en sentit Molins de Rei/Barcelona.
  • Ctra. de Torrelles/c. de Sant Joan. Línies L62, L71 i e20 en sentit Torrelles.
  • Pl. dels Països Catalans. Línies L62, L71 i e20 en sentit Torrelles.
  • Parc de Manuel Boga. Línia SV2.
  • Sant Josep/Claverol. Línies ESC, L60 en sentit Sant Joan Despí, L61 en sentit Sant Boi i L62, L71 i e20 en sentit Torrelles.
  • Av. del Mil·lenari/Rafael Casanova. Línia SV3.

Aquesta instal·lació de marquesines se suma a altres projectes de millora de l’accessibilitat de parades de bus i que implicaran modificar alguns emplaçaments:

  • La parada de La Vailet/Parc del Mamut Venux es trasllada del lateral de la ctra. de Sant Boi a la calçada central, en una nova vorera construïda a la mitjana, a la qual s’hi accedeix des del pas de vianants que connecta la plaça central de La Vailet amb el parc del Mamut Venux.
  • La parada de la ctra. de Torrelles/c. de Sant Joan es trasllada del lateral de la ctra. de Torrelles a la calçada central, en una nova vorera construïda a la mitjana, a la qual s’hi accedirà per un nou pas de vianants que connectarà els polígons de Can Coll-La Barruana i de Sant Antoni. (Notícia relacionada)
  • La nova parada de la Masia de Can Coll substituirà les ubicades prèviament al c. de Sant Joan i posteriorment a la cruïlla amb el c. de la Baixada del Camp de futbol.

En tots els casos s’informarà dels desplaçaments amb la senyalització corresponent.

 

Nou model de marquesina

Les principals característiques de la nova marquesina metropolitana són:

  • Més confort i millora de l’accessibilitat: sense obstacles a la zona davantera, ofereix un accés més còmode per a tothom, a part de complir amb les normatives d’accessibilitat.
  • Més visibilitat i seguretat: disposa d’il·luminació per augmentar la visibilitat i la seguretat de les persones que esperen l’autobús. Utilitza tecnologia LED de baix consum, de manera que permet disminuir de 300 W a 50 W l’energia consumida per cada marquesina.
  • Nou element identificador de parada: disposa d’un element identificador per poder detectar la parada des de lluny, amb un pictograma del bus per sobre de la coberta, que està il·luminat a les hores en què funciona la marquesina.
  • Més sostenible: ha estat fabricada en un 95% amb materials reciclats o bé té una segona vida, i amb material 100% reciclable. A banda, la nova il·luminació permet estalviar el 83% del consum elèctric respecte als models anteriors.
  • Més flexible: el nou disseny preveu la possibilitat d’instal·lar diverses configuracions per tal d’adaptar-se a les diferents necessitats de la via pública. Per exemple, es disposa de la marquesina estàndard (4 m x 1,6 m), la marquesina estreta (4 m x 1,2 m) i la marquesina doble (10 m x 1,6 m).
  • Millora de la informació estàtica i de la informació dinàmica: d’una banda, disposa de més espai per a informació (plànols, recorregut, horaris, etc.), que a més a més es pot canviar fàcilment si hi ha modificacions en el servei. D’altra banda, també incorpora en alguns casos una pantalla d’informació dinàmica totalment integrada a la marquesina, que es pot llegir millor i consumeix menys que les anteriors, a més d’aportar informació, com ara el temps d’espera.

Amb aquest nou model, l’AMB disposa, per primera vegada, de la propietat intel·lectual del disseny de la marquesina. D’aquesta manera, qualsevol proveïdor la podrà subministrar i també se’n podrà fer evolucionar el disseny en el futur sense haver de front als drets de patents.

L’AMB preveu instal·lar 260 noves marquesines arreu del territori metropolità entre 2022 i 2027. Aquestes actuacions, que tenen com a objectiu continuar millorant el servei de Bus Metropolità, formen part de les mesures del Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 (PMMU 2019-2024). Actualment, a l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha més de 1.200 marquesines.

 

Nou vinilat dels pals de parada

Recentment l’AMB, titular del servei de transport urbà de Sant Vicenç dels Horts des del mes de març, també ha dut a terme un nou vinilat dels pals de parada: ha unificat el disseny dels pals amb la incorporació del nom i el codi de la parada, i ha substituït les tires horàries. (Notícia relacionada)

 

En els propers mesos és previst seguir millorant l’accessibilitat d’altres parades d’autobús del municipi:

  • En el marc del Pla de Sostenibilitat Ambiental de l’AMB es preveu la reurbanització de l’àmbit de les parades de Frederic Mompou/La Blava i de l’Av. de Sant Roc, incorporant també marquesines noves. (Notícia relacionada)
  • La parada de l’Estació FGC Sant Vicenç, ubicada al c. de Ferrés i Costa, passarà a tenir doble punt de parada i incorporarà una nova marquesina doble.
  • Mitjançant un conveni que signaran properament l’Ajuntament i l’AMB, les parades de Can Comamala, Sant Josep/Claverol, CAP Vila Vella i Centre diari Sant Josep incorporaran noves plataformes d’embarcament, fabricades amb cautxú reciclat. Tindran unes dimensions superiors a les plataformes de formigó existents, de manera que permetran un correcte desembarcament en el cas dels autobusos de les línies interurbanes. Les plataformes de formigó actualment instal·lades en tres d’aquestes parades es traslladaran a altres parades del municipi on només s’hi aturin les línies urbanes. El cost d’aquesta actuació està previst en un màxim de 38.000 euros, dels quals l’Ajuntament n’aportarà la meitat.

 

 

 

Posted in Territori i mobilitat