Descripció
El centre educatiu o entitat pot presentar una proposta de projecte a desenvolupar en un parc o platja metropolità, relacionada amb l’educació ambiental, la biodiversitat, la convivència, el coneixement històric, artístic i/o arquitectònic entre d’altres, que posi en valor el parc o la platja.
Han de ser projectes basats en la metodologia d’aprenentatge i servei (ApS), en els quals els centres educatius i entitats s’impliquen i es vinculen en la promoció i conservació d’un parc o platja proper. Aprenen sobre els parcs i platges i fan un servei a la comunitat per millorar-ne el valor.
Al web de l’AMB es poden consultar diferents experiències realitzades en edicions anteriors: http://www.amb.cat/web/territori/espai-public/projectes-participatius
A l’annex 4 es proposen uns exemples de projectes participatius amb un marc d’actuació definit:
- Construcció, col·locació i seguiment de caixes niu d’ocells, refugis per ratpenats, menjadores
- Estudi i difusió de la biodiversitat del parc o la platja
- Estudi i difusió de la biodiversitat del llac o bassa naturalitzada
- Intervenció i manteniment d’un espai participatiu del parc
- Guiatges ambientals de descoberta del parc o la platja
- Construcció dels jocs de la Jugatecambiental
- Creació d’itineraris
- Recuperació i seguiment dels sistemes dunars
- Estudi de microplàstics de les platges metropolitanes
- Tinença responsable de gossos als parcs metropolitans
- Els parcs, un patrimoni històric
El centre educatiu ha de programar i desenvolupar un mínim de 3 accions al parc o platja per a cada grup classe durant el curs escolar, en les que es treballaran els objectius de coneixement i sensibilització envers els valors esmentats en aquest document i es portaran a terme accions relacionades amb l’aprenentatge i servei establerts. Aquestes podran ser dirigides per un expert que assessora el projecte o bé realitzades de manera autònoma.
El suport a la promoció de projectes participatius va adreçat a centres educatius i entitats de l’àrea metropolitana de Barcelona:
– Centres educatius: escoles, instituts, escoles d’adults, UECs, etc.
– Entitats: esplais, joves, gent gran, veïnals, culturals, etc.
La sol·licitud de projecte participatiu ha de ser presentada a l’AMB per l’ajuntament, amb el compromís signat del centre educatiu o entitat.
Per aconseguir que es faci un projecte participatiu a cadascun del parcs i platges metropolitans, si hi ha més d’una sol·licitud per a un mateix espai farem servir aquests criteris:
– La qualitat de la proposta presentada.
– Que el centre educatiu o entitat sigui propera al parc o platja (amb un radi de distància d’1 km aproximadament).
– Que siguin projectes que integrin diferents centres educatius o entitats i que continguin activitats de coordinació entre aquestes.
– En aquells parcs que pertanyen a diferents municipis es valoraran els projectes conjunts que contemplin coordinacions entre les respectives administracions locals.
Objectius
- Fomentar la participació, implicació i vinculació dels centres educatius i entitats en la conservació i promoció de l’entorn proper.
- Promoure l’aprenentatge vivencial a través de la pràctica als parcs i les platges metropolitans.
- Posar en valor el servei a la comunitat mitjançant els projectes d’aprenentatge i servei.
- Promoure els parcs i les platges metropolitans com a espais d’aprenentatge i recerca.
Objectiu específic de la línia de treball “Pla de millora de la biodiversitat dels parcs i platges metropolitans”:
- Disposar d’informació sobre la fauna i flora dels parcs i platges metropolitans, donar-la a conèixer i sensibilitzar a la població sobre la necessitat de preservar-la i documentar-la i de la importància d’aquests espais per a la biodiversitat.
Lloc
Al Parc del Pi Gros