Descripció
Metodologia
L’acció consisteix en un taller participatiu on l’alumnat aprèn i/o recorda conceptes globals sobre civisme, valors i respecte al medi ambient, a l’espai públic i envers les altres persones. Mitjançant la projecció d’una presentació i una dinàmica grupal, els i les alumnes analitzen situacions i actituds quotidianes pel que fa a la tinença de mascotes, el reciclatge, el respecte al mobiliari urbà i la convivència als espais públics, incidint en la responsabilitat de tots i totes.
Esquema de la sessió
- Presentació de les agents cíviques que impartiran l’activitat, es farà una breu i ràpida descripció del servei i de les tasques que realitzen.
- Presentació de la sessió.
- Projecció de la presentació amb intervencions dels infants i explicacions per part de les agents cíviques.
- Continguts:
- Convivim amb totes les persones:
- Es transmet als infants la importància de la bona convivència i el lleure a la ciutat, fent que entenguin que tenen dret a jugar i gaudir al carrer però a la vegada també tenen el deure de respectar a les altres persones dins de l’espai públic i de joc, compartint, evitant molèsties al veïnat, respectant l’espai i l’entorn, etc.
- Respectem el mobiliari del carrer:
- Es difon als infants el valor de la cura del mobiliari urbà i el sentiment de pertinença, traslladant la idea de tractar els mobles com si fossin els de casa seva, per tal de mantenir una ciutat més nova i cuidada.
- Tinguem cura dels parcs, les places, els carrers i els espais naturals:
- S’explica als infants la importància del reciclatge, la separació de residus i la correcta distribució d’aquests. També se’ls explica que hi ha alguns elements que s’han de portar a la deixalleria i que no s’han d’abandonar al carrer.
- Cuidem les nostres mascotes:
- S’expressa als infants la importància de cuidar i d’educar les mascotes tant a casa com a l’espai públic, fent-los reflexionar sobre la pròpia salut dels animals i de les persones que conviuen amb ells a la ciutat.
- Convivim amb totes les persones:
- Continguts:
- Dinàmica grupal:
- Teatre: Es du a terme una representació teatral d’un acte incívic en grups perquè l’identifiquin i expliquin quina és l’acció correcta que li correspon.
- Memory: Es juga al joc del memoy cívic, on hi apareixen imatges d’accions cíviques que s’han de relacionar amb les incíviques, tot fent una reflexió.
- Posada en comú i valoració grupal reforçant els continguts treballats a l’aula.
Objectius
- Adquirir hàbits saludables pel que fa al respecte a les persones, a l’entorn i al medi ambient.
- Motivar els comportaments i actuacions cíviques i les bones pràctiques de convivència aplicats als espais de vida dels infants.
- Aprendre quina és la importància del civisme actiu en l’ús i la conservació dels espais públics i el mobiliari urbà.
- Fomentar la separació dels residus i la reducció de la contaminació.
- Sensibilització en matèria de la tinença responsable de mascotes.
Calendari i Horari
Durant el curs (preferiblement dies alterns, si són cursos diferents).
El taller es durà a terme en una sessió d’una hora.
Lloc
Centres educatius de primària de Sant Vicenç dels Horts.